Meestgestelde vragen en bijbehorende antwoorden


E-mail

[Outlook] Hoe stel ik mijn e-mailprogramma in?

Als u bij ons een of meerdere e-mailadressen afneemt, ontvangt u een overzichtje met daarin alle mailinstellingen. Bewaar dit overzicht goed! Deze instellingen helpen u om uw mailadres in te stellen. Hieronder volgt de uitleg voor diverse mailprogramma's.

Outlook (2003 en verder)

Klik op Extra en vervolgens op E-mailaccounts.


Klik vervolgens op 'Een nieuwe e-mailaccount toevoegen':
 

Er wordt gevraagd wat voor account je aan wilt maken. Kies voor een 'POP3'-account:

 

Nu komen we bij het leuke stuk, we mogen dingen in gaan vullen:

Vul hier het volgende in:

  • Uw naam: Uw eigen naam. Dit ziet men als afzender, als ze een mail van u ontvangen.
  • E-mailadres: Uw e-mailadres. Hoofdletters zijn niet nodig.
  • Gebruikersnaam: Wederom uw e-mailadres, wederom zonder hoofdletters.
  • Wachtwoord: Het wachtwoord dat op het instellingenoverzicht staat dat u van ons ontvangen heeft. Daarom is het van belang dat u dit overzicht goed bewaart.
  • Inkomende e-mail (POP3): mail.uwinternetadres.nl - Hetzelfde adres als uw website, maar dan met 'mail' in plaats van 'www'. Dit staat ook op het overzicht wat u van ons ontvangen heeft, wat u goed moest bewaren.
  • Uitgaande e-mail (SMTP): Het SMTP-adres van uw internetprovider. Voor UPC is dit smtp.upcmail.nl, voor KPN en HetNet is dit mail.kpnmail.nl, voor Ziggo is dit smtp.ziggo.nl, voor Tele2 is dit smtp.tele2.nl. Raadpleeg uw internetprovider als deze er niet bij staat.


Als u wilt, kunt u uw accountinstellingen testen. Controleer, als dit niet goed gaat, of u alles goed heeft ingevuld.

Klik op volgende als u alles correct heeft ingevuld:


Dat was alles, uw e-mailadres is nu ingesteld.

Hadden we al gevraagd om het overzicht met e-mailgegevens goed op te bergen? Dit is een mooi moment om dat te doen.

Naar boven

 

[Outlook Express / Windows Mail] Hoe stel ik mijn e-mailprogramma in?

Als u bij ons een of meerdere e-mailadressen afneemt, ontvangt u een overzichtje met daarin alle mailinstellingen. Bewaar dit overzicht goed! Deze instellingen helpen u om uw mailadres in te stellen.

Outlook Express / Windows (Vista) Mail

Klik op Extra en vervolgens op Accounts.


Klik vervolgens op 'Toevoegen' en kies 'E-mail...':
 

Vul in het volgende scherm je e-mailadres in, zoals je hier ziet, en klik op Volgende.

 

Nu mogen we de serverinstellingen invullen:

Vul hier het volgende in:

  • Het servertype voor inkomende e-mail is een: Kies POP3.
  • Server voor inkomende e-mail (POP3): mail.uwinternetadres.nl - Hetzelfde adres als uw website, maar dan met 'mail' in plaats van 'www'. Dit staat ook op het overzicht wat u van ons ontvangen heeft, wat u goed moest bewaren.
  • Server voor uitgaande e-mail (SMTP): Het SMTP-adres van uw internetprovider. Voor UPC is dit smtp.upcmail.nl, voor KPN en HetNet is dit mail.kpnmail.nl, voor Ziggo is dit smtp.ziggo.nl, voor Tele2 is dit smtp.tele2.nl. Raadpleeg uw internetprovider als deze er niet bij staat.

Op de volgende pagina mag u de laatste gegevens invullen:
Vul hier het volgende in:

  • Accountnaam: Wederom uw e-mailadres, wederom zonder hoofdletters.
  • Wachtwoord: Het wachtwoord dat op het instellingenoverzicht staat dat u van ons ontvangen heeft. Daarom is het van belang dat u dit overzicht goed bewaart.

Dat was alles, uw e-mailadres is nu ingesteld.

Hadden we al gevraagd om het overzicht met e-mailgegevens goed op te bergen? Dit is een mooi moment om dat te doen.

Naar boven

 

[Thunderbird] Hoe stel ik mijn e-mailprogramma in?

Als u bij ons een of meerdere e-mailadressen afneemt, ontvangt u een overzichtje met daarin alle mailinstellingen. Bewaar dit overzicht goed! Deze instellingen helpen u om uw mailadres in te stellen.

Mozilla Thunderbird

Klik op Extra en vervolgens op Accountinstellingen.


Klik vervolgens linksonder op 'Account toevoegen':
 

Kies E-mailaccount en klik op Volgende 
.
 

Vul in het volgende scherm uw naam in. Dit ziet men als afzender, als ze een mail van u ontvangen. Vul vervolgens het e-mailadres in dat u van ons ontvangen heeft:


In het volgende scherm kiest u voor POP. Vul bij inkomende server mail.uwinternetadres.nl in. Hetzelfde adres als uw website, maar dan met 'mail' in plaats van 'www'. Dit staat ook op het overzicht wat u van ons ontvangen heeft, wat u goed moest bewaren.

 

Vul op de volgende pagina alleen uw e-mailadres in bij Inkomende gebruikersnaam:
 

Op de volgende pagina mag u als laatste een naam voor deze mailaccount invullen. U mag zelf bedenken wat u invult:


Dat was alles, uw e-mailadres is nu ingesteld. De eerste keer dat u uw e-mail ophaalt, zal het wachtwoordenbeheer van Thunderbird vragen om uw wachtwoord. Dit vindt u in ons gegevensoverzicht.

Hadden we al gevraagd om dat overzicht met e-mailgegevens goed op te bergen? Dit is een mooi moment om dat te doen.

Naar boven

 

[GMail] Hoe stel ik mijn e-mailgegevens in?

Als u bij ons een of meerdere e-mailadressen afneemt, ontvangt u een overzichtje met daarin alle mailinstellingen. Bewaar dit overzicht goed! Deze instellingen helpen u om uw mailadres in te stellen.

Mail ontvangen met GMail

Als u niet over een vast e-mailprogramma beschikt, kunt u uw mail ook lezen in GMail. Dit stelt u als volgt in:

Klik op Instellingen en ga naar het tabblad Accounts en import. Klik vervolgens op E-mailbericthen en contactpersonen importeren.




Vul uw e-mailadres in bij de accountvraag:
 

Vervolgens wordt u gevraagd om uw wachtwoord, dat op het instellingenoverzicht staat dat u van ons ontvangen heeft. Daarom is het van belang dat u dit overzicht goed bewaart.
 

Gmail detecteert de POP-server. Mocht dit niet lukken, vul hem dan zelf als volgt in: mail.uwinternetadres.nl - Hetzelfde adres als uw website, maar dan met 'mail' in plaats van 'www'. Dit staat ook op het overzicht wat u van ons ontvangen heeft, wat u goed moest bewaren. Vul bij gebruikersnaam uw e-mailadres nogmaals in.

 

Dat was alles, uw e-mailadres is nu ingesteld. Uw mail komt nu binnen in uw GMail-account

Hadden we al gevraagd om het overzicht met e-mailgegevens goed op te bergen? Dit is een mooi moment om dat te doen.

Naar boven

 

Hoe maak ik een e-mailhandtekening actief in Outlook?

Op verzoek maakt Montay Media e-mailhandtekeningen voor haar klanten. Als we voor u een handtekening gemaakt hebben, ontvangt u deze als een .htm-bestand.

Sla dit bestand op in de volgende map:
C:\Users\<Uw gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Handtekeningen

Als u nu een nieuw e-mailbericht maakt, kunt u bij Invoegen > Handtekening uw handtekening kiezen.

Wilt u dat de handtekening sowieso onder nieuwe mails wordt geplaatst, volg dan deze handige uitleg van Microsoft.

Naar boven

 

Hoe stel ik iMap in op mijn mailprogramma?

Leest u vaak uw mail op uw telefoon of tablet? Vindt u het lastig dat u daarop niet alle mail ziet? Ons iMap-mailpakket biedt dan wellicht een uitkomst.

Volg deze stappen om al uw mail op uw telefoon / tablet / webmail te kunnen bekijken:

  • Maak een nieuwe mailaccount aan op de pc waarop u nu uw mail ontvangt.
    Volg hiervoor de stappen zoals hierboven beschreven.
    Kies echter bij accounttype geen POP3. Kies hierbij voor imap.
  • Na aanmaken van het account, ziet u in uw mappenlijst de oude en de nieuwe mailaccount onder elkaar staan. Kopieer nu alle mail van de oude naar de nieuwe account:
    • Kies een map in uw oude account
    • Selecteer alle mail (Ctrl+A).
    • Sleep de mail naar de overeenkomende map van uw nieuwe account.
    • Herhaal deze stappen tot alle mail is overgezet.
  • Test op uw iPhone, tablet of via webmail of u alle mail kunt zien en openen.
  • Schakel de oude account uit, of verwijder deze.

 

Naar boven

 

Ik krijg geen mail meer binnen! Hoe kan dat?

Tenzij je een IMAP-mailabonnement bij ons afneemt, is de ruimte van je mailbox op de server beperkt.

Om dit uit te leggen, leggen we eerst de basiswerkwijze van e-mailontvangen uit.
Als er een e-mail naar u gestuurd wordt, wordt deze in eerste instantie ontvangen door de e-mailserver, op een plaats die vergelijkbaar is met de brievenbus aan of in uw huis.

Als u uw e-mailprogramma, zoals Outlook of Outlook Express opstart, maakt deze eerst de brievenbus leeg (het feitelijke ontvangen van nieuwe e-mailberichten) en plaatst de nieuwe post in het bijbehorende mapje in uw e-mailprogramma (Postvak in).

In sommige gevallen laat uw e-mailprogramma een kopie van het bericht op de server achter, zodat u de berichten ook op uw telefoon of een andere computer kunt ontvangen. De ruimte op de server is echter beperkt en als deze vol is, past er geen nieuwe mail meer bij.

Het is daarom slim om Kopie achterlaten op de server uit te vinken, of te kiezen voor een imap-abonnement.

Naar boven

 


Google

Waarom vind ik mijn nieuwe website niet met Google

In een enkel geval kan het gebeuren dat Google de weg naar uw website niet weet te vinden. Google weet dan waarschijnlijk nog niet van uw bestaan af.

Wat dan helpt is uw website handmatig aan te melden bij Google. Dit kan op http://www.google.nl/submit_content.html. Binnen enkele weken zal Google uw website bezoeken.

Als u onze tips om uw website zoekmachinevriendelijk te maken goed opvolgt, zal Google regelmatig terugkeren en zult u uw website met sprongen omhoog zien schieten in de zoekresultaten. 

Naar boven

 

Als ik zoek op mijn bedrijfsnaam, sta ik bovenaan. Toch vindt men mijn site niet. Hoe kan dat?

Een belangrijke regel voor uw populariteit bij zoekmachines is:
Mensen zoeken op uw diensten, niet uw bedrijfsnaam!

Ga maar na bij uzelf. Stel dat u op zoek zou zijn naar een tuinier, wat typt u dan in bij Google? “De blije boom” of “tuinier Eindhoven”?
Juist.

Plaats uzelf in de schoenen van uw klant. Wat typt hij in als hij naar u zoekt?

Zie voor meer uitleg over Google en het beter gevonden worden de workshops bij Hulp en uitleg.

Naar boven

 

Waarom staat mijn bedrijf niet op de Google Maps-kaart?

Veel bedrijven worden door Google automatisch opgenomen in Google Maps. Mocht uw bedrijf (nog) niet weergegeven worden, dan kunt u Google een handje helpen.

Ga naar www.google.nl/bedrijfscentrum en log in met uw Google-account.

Hier kunt u uw bedrijfsgegevens, adresgegevens en openingstijden toevoegen aan Google Maps. Nadat u dat gedaan heeft, ontvangt u binnen ca. 3 weken een briefkaart van Google, met daarop een pincode. Ga naar www.google.nl/bedrijfscentrum, log in met uw Google-account en vul de pincode in om uw inschrijving vast te leggen.

Snel daarna zal uw bedrijf op de kaart weergegeven worden. Bovendien ontvangt u eens per maand van Google de prestaties (aantal bezoekers) van uw vermelding.

Vanuit het bedrijfscentrum kunt u ook uw bedrijfsomschrijving, openingstijden, contactgegevens etc. wijzigen. U kunt zelfs een logo toevoegen.

Naar boven

 


SiteManager

Waarom kan ik mijn lettertype / lettergrootte niet aanpassen?

Het lettertype en de lettergrootte zijn bij het ontwerpen van uw website zorgvuldig gekozen door onze vormgevers. Ook de tekstkleur is samengesteld zodat deze het beste aansluit bij uw website en uw huisstijl.

Onze ervaring leert dat websites die deze mogelijkheden wel hebben, langzaam maar zeker veranderen in een bonte kermisattractie. Uiteindelijk besmeurt uw website daardoor uw gehele imago.

Naar boven

 

De door Montay aangeboden statistieken, hoe precies zijn die?

Onze statistiek-engine is redelijk accuraat. Het is in de webindustrie een veelgebruikt tool. We adviseren wel om deze statistieken met een klein korreltje zout te nemen, bijvoorbeeld omdat mechanische en menselijke bezoekers niet altijd goed gescheiden worden. Daar staat tegenover dat we deze statistieken gratis ter beschikking stellen.

Onze ervaring is dat programma's zoals Google Analytics net wat exacter zijn en vooral ook meer en uitgebreider informatie bieden. Tegen een kleine vergoeding integreren we Analytics in uw website, stellen we voor uw branch toepasselijke campagnedoelen op en geven we u een basisuitleg onder het genot van een kopje koffie. Een minimale investering in tijd en geld, waar u gegarandeerd rendement uit haalt!

Naar boven

 

De SiteManager zegt dat mijn foto's te groot zijn. Wat nu?

Omdat de SiteManager wat automatische bewerkingen op toegevoegde foto's loslaat, mogen foto's qua bestandsformaat niet te groot zijn. Meestal houden we een richtlijn van 750 KB aan.

Uw fotocamera houdt hier meestal geen rekening mee; foto's uit een digitale camera zijn vaak enkele MB's groot. Voor internetgebruik is dit veel te veel.

We adviseren u daarom om foto's voor het toevoegen te verkleinen met bijvoorbeeld Adobe Photoshop. Heeft u geen Photoshop? Download dan dit verkleinprogrammaatje. Om het nog makkelijker te maken, zit er een documentje met uitleg bij.

Naar boven

 

Hoe maak ik een inhoudsopgave op mijn pagina?

Als je een inhoudsopgave wilt toevoegen aan je tekst, maak dan eerst een tekst met een aantal subkoppen. Maak de subkoppen bijvoorbeeld dikgedrukt om ze beter op te laten vallen.

Klik vervolgens voor de eerste kop om de cursor daar neer te zetten:
Klik voor de kop om een anker te plaatsen.

Klik vervolgens op het vlag-icoon:
Klik op het vlag-icoon

Vul in het dialoogvenster Interne link een passende naam in. Meestal is het slim om de kop van het artikel te gebruiken:

Klik op OK om het dialoogvenster te sluiten.

Er verschijnt een anker in de tekst, waaraan je kunt zien dat de 'landingsplaats' voor een interne link gelukt is. In de live-versie is dit anker natuurlijk niet te zien:

Herhaal deze stappen voor alle kopjes, zodat voor iedere kop een ankertje staat.

Maak vervolgens een inhoudsopgave. Hoe je deze maakt, mag je zelf weten. Belangrijk is dat ieder kopje in de tekst genoemd wordt in de inhoudsopgave.

Selecteer een naam van een kop in de inhoudsopgave en klik op het link-icoon:

Kies in het link-dialoogvenster als linktype Interne link in pagina:

Het invulvakje verandert in twee keuzemenu's. Kies in het eerste keuzemenu de naam van de interne link:

Herhaal dit voor alle kopjes in de inhoudsopgave. Als je klaar bent, heb je voor ieder anker een link gemaakt. Sla de pagina op en test of de inhoudsopgave werkt:

 

Naar boven

 

Als ik een foto toevoeg, wordt deze raar versneden. Wat nu?

Onze SiteManager doet zijn best om een ge-uploade foto zo goed mogelijk passend te maken binnen het fotokader, maar als de maat van de foto teveel afwijkt van de maat van het fotovak, kan het een raar resultaat opleveren. Meestal gebeurt dit als je een staande foto in een liggend fotovak wil plaatsen, of andersom.

Als je een afbeelding kunt toevoegen aan een nieuwsitem, product, agendapunt of iets anders, staat er meestal bij welke pixelverhouding het afbeeldingskader heeft:
Afmeting en pixelverhouding van het fotovak

In bovenstaand voorbeeld is het fotovak op de website 975 pixels breed en 430 pixels hoog. Een liggende foto past dus het beste.

Stel dat we toch een staande foto willen toevoegen, hoe kunnen we dat het beste oplossen? Het programma Paint in de recentere Windows-versies is hier erg geschikt voor. Het werkt als volgt:

1. Ga naar de map waar de foto in staat die je wil gebruiken.
Blader naar de foto op je computer

2. Klik met de rechter muisknop op de foto en kies Openen met > Paint:
Klik met de rechter muisknop en kies Openen met - Paint

3. De foto opent in het programma Paint. Klik nu op Formaat wijzigen. Kies voor Pixels en neem de grootste maat uit de SiteManager over. Klik vervolgens op OK. Tip: Maak de afbeelding net iets groter dan de maat die de SiteManager opgeeft.
Klik op Formaat wijzigen, kies Pixels en vul de grootste maat in

4. Klik op de Selecteren-knop en sleep een vak over de foto wat je wil gebruiken. Onderin het scherm zie je hoe groot je vak is. Probeer het net zo groot of net iets groter te maken dan de maat die de SiteManager aangeeft (liever niet kleiner!).

5. Klik op Bijsnijden om alles buiten je selectievak weg te gooien. Het geselecteerde vak blijft over als foto:

6. Je foto is nu verkleind. Klik boven op de menuknop, klik op het pijltje naast Opslaan als en kies JPEG-afbeelding:

7. Kies een bestandsnaam waarmee je de foto gemakkelijk kunt herkennen. Tip: Gebruik voor internetfoto's geen spaties, hoofdletters of leestekens. Alleen het koppelstreepje - en het laag streepje _ zijn te gebruiken.

 

Dat is alles! Als je nu de verkleinde foto gebruikt in je beheersysteem, zal de foto niet meer versneden worden en er perfect uit zien.

Naar boven

 


Domeinen

Is mijn domeinnaam nog beschikbaar?

Iedere domeinnaam ( = internetadres) mag maar één keer gebruikt worden. Net zoals ieder huisnummer in een straat ook maar een keer voorkomt.

Als u een nieuwe website of domeinnaam wilt, is het daarom belangrijk dat de naam nog beschikbaar is. Voor .nl-domeinnamen kunt u dit controleren bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, op website www.sidn.nl

Alle andere extenties (landcodes) kunt u op deze website controleren: www.whois.net

Naar boven

 

Montay zei iets over een hostsfile, wat moet ik daarmee?

Als uw nieuwe website in ontwikkeling is, maar nog niet live staat, is een kleine omweg nodig om de website toch alvast te bekijken. Dit werkt als volgt:

  • Download en open het volgende programma: HostsEditor.zip
  • Het programma toont een tekstvak met daarin een hoop regels met een hekje ervoor.
    Voeg helemaal onderaan dit bestand de volgende regel toe:
    195.95.249.116               www.uwwebadres.nl 
  • Sla het bestand op (File > Save) en sluit het af.
  • Sluit eventuele internetvensters en open daarna een nieuw internetvenster. Surf naar uw website om de nieuwe website te openen.
Ter info: De nieuwe site is hiermee alleen op deze computer te vinden. Op andere computers (waar deze aanpassing niet gedaan is), is de oude site nog zichtbaar.

Naar boven

 

Hoe lang duurt het voordat mijn domein actief is?

Dit hangt af van of het een nieuw domein is, of een domein wat al elders gereserveerd staat.

Een nieuwe domeinregistratie
Montay Media werkt nauw samen met deelnemers van het SIDN, waardoor we een nieuwe domeinnaam binnen twee werkdagen live kunnen hebben.

Een verhuizing naar de servers van Montay
Stichting Internet Domeinregistratie Nederland heeft de regels van het verhuizen van domeinen sinds 2011 wat verstrengd. Dat houdt in dat we een token nodig hebben om een domeinnaam te kunnen verhuizen.

Een token is een wachtwoord wat de huidige deelnemer (lees: het huidige bedrijf wat de registratie bij SIDN gedaan heeft) verstrekt, om aan te geven dat de verhuizing wat hen betreft accoord is.

Als we het token van u ontvangen hebben, kan de verhuizing tot 5 werkdagen innemen, in verband met externe processen en beleidsregels. Wij kunnen daar helaas geen invloed op uitoefenen.

Naar boven

 


Facturering

Kan ik maandbedragen ook in een keer per jaar betalen?

Ja, dat kan. Sterker nog, omdat u en wij daar minder administratieve rompslomp mee hebben, levert het u nog een leuke korting op ook!

Van maandbedragen die per jaar betaald worden, trekken we 5% van de factuur af. En u heeft er nog minder werk mee ook!

Naar boven

 

Kan ik facturen ook laten incasseren?

Om het u gemakkelijk te maken, kunnen we factuurbedragen automatisch bij u incasseren. Zonder dat we er extra voor rekenen.

Zo holt u nooit achter de feiten aan. Informeer naar de mogelijkheden.

Naar boven

 

Wat zijn de opzegtermijnen?

Voor al onze abonnementsdiensten geldt dat ze na het eerste jaar per maand opzegbaar zijn. Domeinnamen hebben een opzegtermijn van twee maanden na het eerste jaar.

Naar boven

 


Websites

Ik wil graag muziek op mijn website, kan dat?

Muziek op een website plaatsen is geen probleem, de vraag is echter of het slim is.

Ten eerste dient u rekening te houden met het auteursrecht op het muziekstuk. U mag niet zomaar muziek op uw website plaatsen, zonder de artiest, of in de meeste gevallen Buma/STEMRA, op de hoogte te brengen. Zij zullen het gebruik in rekening brengen. Op niet melden staan boetes. Zie ook dit artikel op A&M-Impact.nl.

Daarnaast moet u zich afvragen of uw bezoekers muziek echt op prijs stellen. Veel websites worden bijvoorbeeld snel even onder werktijd bekeken. Als een bezoeker uw site opent en er klinkt meteen een welkomstfanfare, zal dit niet onopgemerkt blijven bij collega's.

Naar boven